Sunday, February 15, 2009

Dimana bumi berpijak, disitu langit dijunjung

Wazzup....
As ussualy kalau aku tulis blog aku akan tanya khabar kawan-kawan aku la.....
Sihat semua?
Tajuk aku this time maybe tak la menarik sangat, tapi hopefully dapat berkongsi isu semasa yang sedang hangat dikatakan di sekitar asean. Bukan asia tenggara ok.
Pernah dengar kaum ROHINGNYA? Harap-harap penah dengar la.......
Kaum ROHINGNYA adalah kaum minoriti di myanmar, tapi sebelum tu kaum ni adalah suku kaum yang agak kuat pada zaman 1910 until 1928 tapi disebabkan peperangan antara etnik telah menguburkan kaum itu sendiri. Kini kaum ini telah menjadi pelarian di negara sendiri oleh kerana dasar sosialis puak kerajaan junta yang telah memeterai beberapa perjanjian yang hanya mengistiharkan hanya menerima sebanyak 28 suku kaum sahaja tidak termasuk kaum ROHINGNYA. Kesian kan?
Kini kaum tersebut beralih kepada mencari perlindungan di negara jiran daripada bahan hinaan dan menjadi mangsa dera tentera pihak Junta. Tetapi malangya, apabila menjadi pelarian di lautan atau pelarian hanyut, tidakkah timbul sekelumit belas kasihan sebagai umat manusia untuk membantu? Negara yang menjadi pilihan adalah Thailand tapi Thailand yang dulu mengamalkan dasar terbuka kini telah beralih angin untuk tidak mengistiharkan kaum ini dan membiarkan mereka mati kelaparan.....tidakkah ini telalu kejam sebagai umat manusia? Apa yang hanya dikatakan adalah ini isu sejagat dan ini memerlukan campur tangan PBB, tidak salah tetapi tindakan susulan perlu dibuat untuk bagi mengelakkan masalah mati kelaparan.....
Kini pihak ROHINGNYA, beralih ke arah negara islam seperti indonesia dan malaysia yang dulu menjadi padang hijau kepada pelarian.
Oleh itu, kita harus renungkan masa depan kita dan jangan hanya lepas tangan dalam hal kemanusiaan dan perkauman.

1 comment:

KARKADEWA said...

masalah politik dalaman sesama kaum pun belum tentu boleh selesai